onsdag 17 augusti 2011

Det var väl lika bra att gå i stället för att ligga sömnlös

Eftersom jag ändå bara låg sömnlös och vred mig i sängen, började jag gå ut och gå på kvällarna. 35 minuter varje kväll tog jag en runda för att trötta ut mig och skingra tankarna från allt som stressade mig. Oftast blev det framåt halv tio när allt hade lugnat ner sig här hemma, som jag kom iväg. Efter några månader blev jag beroende av kvällspromenaden, den var skön och den gjorde mig gott.

Jag märkte att det var så lugnt på gatorna på den tiden av dygnet, det var bara några enskaka hundägare som rastade sina hundar vid den tiden på dygnet. Ofta var det svalt och friskt, och hjärnan kunde tömmas, jag kunde slingan runt bostadsområdet utantill.



Det händer saker med kroppen när man rör sig så regelbundet. Jag fick bättre kondition och jag gick faktiskt ner fem kilo på ett år. Det var regelbundenheten som var nyckeln, genom att jag gick 35 minuter varje kväll, drack ett stort glas vatten när jag kom hem, för att sedan kunde jag krypa till sängs. Jag vet inte om jag sov så mycket bättre, men det kändes bättre i kroppen. Det var ju inte kroppen som gjorde mig sömnlös, utan hjärnan som gick på högvarv. Lite kunde faktiskt mitt uppspeedade jag varva ner med promenaderna, det blev bättre och bättre, tyckte jag. Trodde jag. Inbillade jag mig. Egentligen hade jag väl bara lagt ytterligare ett krav på mig själv med det här med att gå ut och gå. För jag kunde ju inte slarva. Ska jag gå, så ska jag gå varje kväll. Inte varannan eller var tredje kväll. Det var viktigt för mig i den människa som då var jag.

Det såg ut som om jag var hälsan själv, det gjorde mig så glad, och mitt i all bedrövelse började jag återfå mitt utseende som jag hade när jag var ung, tack vare regelbundenheten i promenaderna. Jag hade hittat min hälsokur. Löpträning eller Friskis och Svettis-träning 2-3 gånger i veckan var inte alls lika effektivt för min hälsa, som att gå varje dag, i ur och skur, varje kväll. När jag mätte mitt midjemått försvann det sju centimeter under detta år. Så allt var inte nattsvart. Tvärtom. Allt började ljusna. På den kroppsliga fronten i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar