fredag 5 augusti 2011

16 juli 2009 på Charles du Gaulle-flygplatsen

Vi sitter på transferbussen till Paris flygplats Charles du Gaulle. Det ska bli en märklig hemresa, men det vet vi inte om ännu. Vi reser med SAS, lugnt och tryggt, och våra fem dagar i Paris är till ände. Vi har besökt Disneyland, varit upp i Eiffeltornet, sett fransmännen fira sin nationaldag på TV och i luftrummet ovanför staden samtidigt, och pratat med fransmän om fotboll, Zlatan, Paris och deras nationaldagsfirande. Efter två veckor i Tunisien i september 2008 bara lossnade språket för mig, franskan, och jag kunde faktiskt prata vardagsfranska rätt obehindrat denna resa. Jättekul faktiskt, så jag var rätt nöjd med vår semestertripp. Att jag sov ganska dåligt hela tiden på hotellet ska man inte bry sig om. Det var jag ju ganska van vid vid det här laget....

Det är när vi kommer in till avgångshallen vi märker att det är något på tok. Varför är det så mycket folk vid incheckningsdiskarna till SAS avgångar till Oslo, Köpenhamn och Stockholm? Det händer ingenting, verkar det som. Det är totalt stopp. Vi får ganska snabbt reda på att det är incheckningspersonalen som är anställda av SAS som strejkar, och att vår hemresa antingen kommer att bli fördröjd några timmar. Det känns OK, vi är lediga ändå när vi kommer hem, så vi kan vänta. Värre är det för affärsmännen som ska på viktiga möten i Stockholm. Men de får vänta de med. Det går inget flyg till någon av de nordiska städerna, så vi får vänta. Nu väntar några intressanta timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar