måndag 18 juli 2011

Kay Pollaks tankar om möten

Ända sen den gång som jag lyssnade på Kay Pollaks seminarie om livet, så har jag fascinerats av tanken på mänskliga möten. Dessa möten präglar oss genom vår livsresa. Några människor stannar kvar hela livet, därför att de behövs där för oss. Andra finns där för oss en tid, sedan försvinner de då de har fullföljt sin uppgift i vårt liv. Vissa möter vi en enda gång, antingen för att helt glömmas bort eller för att aldrig glömmas. Dessa fyra sorter av mänskliga möten genom livet, har vi alla stött på. När vi tänker på en vän, en ytlig bekant eller bara någon vi mött vid något enstaka tillfälle under livet, men som ändå gjort ett stort intryck på oss, vi vet vilken form av möte det gällde den gången.


"Varje människa jag möter är min lärare

Jag har funnit att detta är helt sant.

Jag har något att lära av varje människa jag möter.

Kan du peka ut en enda människa i din omgivning från vilken de inte har något att lära dig?

I mitt förhållande till andra människor är denna grundinställning befriande. Jag har något att lära av varje möte med en annan människa!

Varje möte blir mer spännande, mer givande och roligt med denna attityd. För bägge parter.

Pröva att stilla läsa denna tanke då och då:

I varje möte med en annan människa har jag något att lära mig. "



"Tänk om det är så att inga möten mellan människor är tillfälliga. Tänk om varje människa jag möter är utsänd!

När jag själv första gången hörde denna tanke reagerade jag med tvivel. Omöjligt, tänkte jag. Vem kan hålla reda på alla möten??

Men sakta började jag att pröva tanken. Och det blev på ett märkligt och mycket påtagligt sätt mer givande att börja resa i livet med denna tanke.

En del möten med kända och okända människor kom att bli mer spännande. Ibland nästan hisnande! Jag säger inte att jag alltid och ständigt lever med tanken, men:

Tänk om det är så att varje människa jag möter är utsänd.

Jag börjar tro och tänka att det är så. Livet blir roligare och mer meningsfullt med en sådan tanke.

Om du ser tillbaka på ditt eget liv kan du se att varje människa du mött - precis varenda en - på olika sätt har bidragit till och format dig till just den du är idag. I ditt liv dök inga andra upp än just de som du på olika sätt kom att möta. Just de och inga andra.

Pröva den tanken. Ta in den sakta. Lev med den en tid.

Tänk om det är så att varje människa jag möter är utsänd.

Läs sakta:

Jag kan och jag vill lära mig av andra människor.

De är alla utsända för mig att öva på."

Detta är inledningen på Kay Pollaks bok Att växa genom möten. En tänkvärd bok som har spelat roll i mitt liv, eftersom jag efter att jag hade lyssnat på Kay Pollak och läst boken började tänka just så som han tipsade om... Varje människa jag möter idag spelar en roll i mitt liv, har en del i den rollista som är mitt liv. Några är statister, andra har en eller två repliker, några har en handfull repliker och vissa har biroller i den film av verkligheten som är just mitt liv. Eller just ditt liv, du som läser detta.

Här har du ditt liv. Precis så är det, var så god. Kan du skriva rollistan?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar