onsdag 13 juli 2011

Jag berätta mer om vad som är skillnaden mellan stress och utbrändhet

Innan jag berättar vad som hände mig under de år som jag gradvis tappade mer och mer kraft, så vill jag berätta vad som kännetecknar utbrändhet. Jag varit på två föreläsningar om stresshantering, en av Britt-Marie Kjellgren, Organisationspsykologi, och Gert Olsson, Kurage AB. I mina anteckningar har jag tyvärr inte skrivit när föreläsningarna hölls, men jag antar att det var i slutet på 90-talet. Sedan har jag läst boken Good enough av Elisabeth Gummesson, en kvinna som själv har varit utbränd, och hur hon har arbetat sig tillbaka till ett fungerande liv. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137134426

Jag tänkte beta av dem en efter en, och jag börjar med Gert Olssons föreläsning som hette Brinnande eldsjäl eller utbränd? Enligt Gert Olsson är det viktigt att lära sig att hantera stress och tyda kroppens varningssignaler.

" Det är eldsjälarna som driver verksamheten framåt, men de riskerar att brinna upp om de inte fyller på bränslet. Ju aktivare den aktive är, desto passivare blir de passiva. Den aktive tar allt ansvar och de övriga blir i princip inkompetenta. Ju mer eldsjälen offrar sig för sina medmänniskor, ju mer besvikna blir de andra.
Det är inte kunskaper som styr våra beslut, utan känslorna. Vi lever under snabbhetens ledstjärna. Men det är inte det som är viktigt för att det ska gå bra. Vissa människor har inget mål i livet, det viktigaste för de är att det går fort.

Det är kraven inifrån oss själva som ger oss oro och stress. Om vi ska ställa upp på alla krav vi har runt omkring oss, rinner energin ur oss. Vi måste lära oss att hanetar kraven från omgivningen! Det är viktigt att veta att det är svårare att klara av de outtalade kraven, än de som är tydliga och klara. Frågan alla måste ställa sig är om de ställer upp på hela omgivningens krav? Det är också viktigt att tänka på om de som ställer krav är beroende av dig, eller om det är du själv som är beroende av andras krav? Red ut detta inuti dig själv innan du går vidare.

Vad är då utbrändhet?
1. Den gradvisa förlusten av idealism, energi och mening, oftast hos personal som arbetar i klientyrken, mycket beroende av en arbetsförhållandena.
2. Ett försvagat psykologiskt tillstånd som en följd av ständig stress i arbetet och i hemmet, som resulterar i:
a) uttömda energireserver
b) lägre motståndskraft emot sjukdomar
c) ökat missnöje eller pessimism
d) frånvaro och ineffektivitet i arbetet
3. Ett tillstånd av fysisk, emotionell och mental utmattning. Detta tillstånd är en följd av svikna förhoppningar, som sakta kryper fram. Tillståndet skapar en konstant oro för allt vad som kan hända nästa dag, nästa vecka, nästa månad eller nästa år.

En bra ledare som kan motverka detta hos sina anställda måste förenkla arbetet för den som är utsatt, då arbetslivet hittills varit alltför komplicerat. En bra ledare måste också skapa en arbetssituation där folk vill vara. Det är oerhört viktigt att människor får möjlighet att ha ostörd tid, det är rent av livsviktigt!

Det finns en kartläggning av en skräckarbetsplats. Denna kännetecknas av:
- Oklara mål - alla springer åt olika håll / har olika mål
- Negativa regler och många förbud
- Nya idéer trycks ner, det är lika bra att vara tyst
- Ledningen är otydlig eller har beslutsångest, vilket skapar fantasier hos de anställda. Vi ska minnas att otydlighet har skapat krig.
- Det finns inget utrymme till uppföljning/ ej resultatinriktat, d.v.s. personalen har aldrig tid att sätta sig ner för att tänka kring frågeställningarna:    Vad har hänt?    Vad har vi gjort?   Vad blev resultatet?
- Arbetsplatsen visar ingen solidaritet mellan arbetstagarna.
- Arbetstagarna får ingen belöning, uppmuntran eller stimulans.
- Arbetsplatsen har dolda bestraffningsmetoder.
- Arbetstagaren har pålagts för många uppgifter på för kort tid.
- Arbetstagaren eller ledningen har ingen överblick över verksamheten."

Föreläsaren Gert Olsson gav oss några råd att ta med oss på vägen:

                                Det är jag som ska sätta mina gränser, ingen annan.

    Ta dig en stund varje dag och fundera över hur du har det i ditt inre.

                  Gud give mig ro att acceptera det jag kan ändra
                                mod att ändra det jag kan och
                          klokhet nog att alltid veta skillnaden.

Här är en länk till föreläsaren Gert Olssons hemsida: http://www.kurageab.se/

Detta var det absolut första jag hörde om stress kontra utbrändhet, och för mig faller ganska många pusselbitar på plats när jag tar del av anteckningarna. Att vi som arbetar med människor har en större risk att få utbrändhetssymptom, är ju uppenbart. Att vi inte visar symptomen utåt, är ju till mångt och mycket en kvinnlig fälla, vi kvinnor som ska vara kapabla till att hålla så många bollar i luften samtidigt, och därmed inte visa oss svaga utåt.

En hel del att fundera på alltså....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar