lördag 17 september 2011

Facebook - en ständigt snurrande karusell

Jag har varit med i Facebook i två år och en månad nu. För mig blev Facebook de första åren en drog, ett lyckopiller, ett livselixir, mycket tack vare glada, pigga vänner och nyfunnen musik som kunde läggas ut på länkar, och delas med andra. Jag har funnit tillbaka gamla vänner genom denna sociala sajt, och jag har hittat vardagslivets bekanta, som jag inte trodde var så mycket mer än bekanta, men som visade sig vara så fulla av liv och glädje.
  Facebook har betytt oerhört mycket för mig de sista åren, men som en karusell som griper tag i en till en början, det snurrar och magen skuttar till av gädjefnatt, men så blir man smått illamående på slutet, innan karusellen stannar. När jag går in på Facebook nu, känns det som om jag har läst människors uppgraderingar tio gånger förut. Vad har hänt sen sist egentligen? När jag kommenterar folks statusuppgraderingar nu, skulle jag lika gärna kunna låta bli. Här ute på Internet-världen kan man vara vem man vill, ingen vet egentligen sanningen. Vem är jag egentligen? Är jag den superspeedade Facebook-neta eller är jag bloggerskan Netapeta? Eller är jag egentligen bara jag, en helt vanlig människa som tycker mycket om kreativitet, uppfinningsrikedom, idrott, kunskap, resor, barn och människor. En blandning av dem tre personerna kanske, i ett enda virrvarr...
  Jag har nyss sett filmen Illusionisten med Edward Norton från 2007. I den filmen vet man inte vad som är sanning, och vad som är illusion. Det som verkar vara sant, är egentligen något helt annat. Likaså har jag aldrig släppt greppet om filmen The Others med Nicole Kidman från 2001. Ingenting i den filmen är egentligen inte det man tror att det är. En härlig känsla efteråt att ha kunnat bli så enormt lurad..
   Hur är det här ute i den fingerade world-wide-webb-världen då? Är vi verklighet, eller är vi bara illusioner?


En handmålad bild med förlaga från Sagan om Ringen. Den är fotograferad från en vägg i Arosfortet, Västerås. Bilden var målat på en vägg utanför en av cellerna. En otrolig målning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar