söndag 2 oktober 2011

Mina positiva och negativa sidor kontra de förutsättningar som getts för att lyckas med jobbet

I natt kunde jag inte sova, eftersom mina bihålor värkte och sprängde så till den grad att jag gick ner i köket för att ta en huvudvärkstablett. Då kan det vara svårt att somna om, så jag satte mig och försökte få en sammanfattning av vad alla mina blogginlägg hittills hade handlat om.

Till min glädje såg jag att min cirkel var sluten, jag har lyckats fånga in de bitar som har gjort mig sjuk:

Min personlighets positiva egenskaper:
* En oerhört hög ambitionsnivå
* Ett brinnande intresse för mitt yrke
* En hög inre kravspecifikation - alla elever ska lyckas

 Mina förutsättningar att lyckas:
* En utmärkt lärarutbildning
* Lätt att få jobb på den nivå i grundskolan som jag har känt varit den rätta för mig
* Bra tillfällen till fortbildning och att förkovra mig inom yrket
* Positiva och ambitiösa kollegor som har hjälpt och stöttat mig i yrket
* Rimliga klasstorlekar, som mest har jag haft elevantalet 24, som minst 16

Min personlighets negativa sidor:
* Jag har inte insett var min fysiska och psykiska begränsning legat, utan överträtt den gång på gång
* Jag har inte tillåtit mig att vara sjuk, så jag har varit närvarande på jobbet
trots att jag borde ha varit sjukskriven
* Jag har inte ställt krav på min arbetsgivare när jag borde ha gjort det,
utan stället tänkt att jag försöker lösa problemen på egen hand
* Jag har inte känt av min kropps egna signaler, utan bitit ihop och kört på ändå
* Jag har varit alltför lojal emot mina kollegor och min arbetsgivare, jag har alltid ställt upp för andra, men sällan ställt motkrav



Mina förutsättningar att misslyckas:
* De ekonomiska resurserna har hela tiden minskat sedan jag började som lärare 1994
* Personalresurserna har hela tiden minskat, vi ligger nu på mycket låg lärartäthet per 100 elever, en bra bit under riksgenomsnittet
* Den organisation som ska hjälpa oss att bemästra problemen i skolan har minskat, d.v.s. speciallärarstöd, kuratorstöd, skolpsykologstöd för elever som behöver extra resurser i skolan p.g.a. ekonomiska nedskärningar
* Vid sjukdom eller annan tjänstledighet har policyn varit att arbetslaget i första hand ska lösa personalbristen under två dagar, sedan får vikarie sättas in. Detta resulterar i att arbetskamraterna får ta en ännu större arbetsbörda än tidigare och planeringen av verksamheten blir helt annorlunda än förväntat
* Personalen blir tröttare och tröttare, och motsättningar i detaljfrågor blir inflammerade oroshärdar på konferenser och fikaraster
* Lönepåslagen ligger under inflationsnivån, vilket resulterar i att vår reallöneutveckling blir negativ, vilket innebär att vi tjänar "mindre" för varje år som går. Jämfört med andra universitets- och högskoleutbildade grupper ligger vi som har arbetat i mer än 15 år i yrket under ingångslön för andra, jämställda grupper

Vilka andra yrkesgrupper skulle acceptera att ha det som vi har det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar