söndag 6 november 2011

Mindfulness på schemat - att lära sig av hantera sin stress för livet

Jag har insett att jag har ett oerhört stressigt yrke. I en undersökning som TCO nyligen har gjort har det framkommit att lärare arbetar mest övertid och har minst möjlighet av alla tjänstemannagrupper att påverka sin arbetstid. Det visar en statistiksammanställning som TCO har gjort. Vi har svårt att släppa jobbet när vi är hemma, över 70 procent säger i undersökningen att att lärare inte kan koppla bort arbetet när de är lediga.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/11/03/larare-stressar-mest

För att klara av yrket måste vi få hjälp att hantera all denna inre stress. Försök pågår på olika håll i landet, och för mig känns det viktigt att få ge hur olika skolor ger sina anställda och elever redskap för att kunna hantera situationen:

I Lärarnas Tidning nr 17, kunde jag läsa om ett nytt grepp som har lanserats på Farsta gymnasium, mindfulness på schemat. På sidan 22 i min fackliga tidskrift, kunde jag läsa om att skolan sedan 2009 har fått elever och lärare att lära sig konsten att kontrollera sin inre stress genom olika övningar. Mindfulness, medveten närvaro eller sinnesnärvaro på svenska, är ett sätt att hantera stress genom att vara fokuserad, men att ändå ha en avspänd uppmärksamhet på de egna tankarna – utan att döma och värdera. Mindfulness är inte bara en metod för att snabbt komma ner i varv. Det handlar också om att vara medveten och närvarande i vardagliga situationer.

Målet med sinnesnärvaron är att stärka jaget, att minska upplevelsen av stress och att leva mer i nuet. Övningarna har inget filosofiskt eller religiöst innehåll, och meditationen sker utan mantra. Metoden verkar minska och förebygga stress. Mindfulness har prövats i flera vetenskapliga studier som visar att träning ger positiva psykologiska effekter, till exempel i form av ett större inre lugn.
När vi blir stressade börjar vi ofta att älta saker. Målet med övningarna är att koncentrera sig på det som är viktigt och på det som vi själva kan påverka, annat måste vi lära oss att släppa problemet.



I vårt yrke finns det hela tiden en mängd saker som man kan reagera på, men det är viktigt att veta att allt går det inte att påverka. Vi måste bli bättre på att välja bort det som inte rör oss.

I artikeln är det eleverna på handelsprogrammet som får möta hälsopedagog Hanna Edgren. Efter att eleverna har tagit av sig skorna, tagit plats på varsin matta på golvet, och intagit ryggläge, så inleder hälsopedagogen med att hälsa dem välkomna.

Jag läser vidare:

"Hanna Edgren vill att eleverna tänker på ett berg. Hon uppmanar dem att tänka på bergets färg och form, hur det ser ut när solen går upp och ner, när det passerar moln och regn.
 - Om dina tankar far i väg så gör det ingenting, för dem bara tillbaka till berget igen, säger Hanna Edgren. ....  Fokus har legat på korta övningar som passar att använda i klassrummet och tanken är att lärarna så småningom ska klara sig själva. ... Några klasser har kommit till avslappningsrummet regelbundet, tre gånger i veckan under ett halvår. "

"Ett första steg är att eleverna ska förstå hur kroppen, våra tankar och våra beteenden förändras när vi är stressade.
  Nästa steg är att lära sig att hantera stressen, få distans till sina tankar och acceptera att livet inte alltid är toppen.
  - Över allt matas vi med att vi ska vara så lyckliga hela tiden. Men livet ser ju inte ut så, det går upp och ner och det är helt normalt att oroa sig över vissa saker, säger Hanna Edgren."

Två elever är intervjuade och de tycker att stunderna med mindfulness har lärt dem att känna igen stress och kunna hantera den. En av eleverna i åk 3 beskriver det så här:

" - Innan kunde jag känna om något var fel men jag visste vad det var. Nu kan jag göra en övning och försöka tänka ut hur jag ska lösa det som stressar mig. "

Det är själva lotsningen mot medveten närvaro som är målet med övningarna. Artikeln avslutas med tips på böcker som lärare kan inhandla för att jobba med stresshantering i klassen.

En annan artikel i Lärarnas Tidning den 10 juni beskriver hur lärarna på Beckombergaskolan har fått coachning i stresshantering. Där erbjöds personalen en kurs i mindfulness av sin arbetsgivare. Ett år senare tycker många att de klarar av stressiga situationer bättre. Jag citerar en bit ur artikeln som ligger ute på nätet:

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/06/10/mindfulness-far-larare-slappna-av

" — Det här är en jättebra skola. Alla trivs. Varje år gör vi en psykosocial enkät och vi toppar på de flesta områden. Utom när det gäller stress och hög arbetsbelastning. Där hade vi inte lika bra resultat, berättar Inger Haglund som är barnskötare på skolans fritids.

Lärarna på Beckombergaskolan är inte ensamma om att vara stressade. I en undersökning som Lärarnas tidning gjorde för drygt ett år sedan uppgav över 70 procent av Sveriges lärare att de känner sig stressade en eller flera gånger under en vanlig vecka. Lika många uppskattade att arbetsbördan ökat markant de senaste tio åren. Många upplevde en känsla av otillräcklighet, irritation, koncentrationssvårigheter och sömnproblem. ....

Kursen bestod av sju kurstillfällen, före och efter sommarlovet, med uppgifter att göra mellan varje gång och över sommaren."



" Mindfulness, eller medveten närvaro, handlar om att öka vår medvetenhet kring vad som pågår här och nu och att rikta vår uppmärksamhet mot det vi vill. Något som ofta är betydligt svårare än det låter. Den mänskliga hjärnan har en tendens att antingen vilja uppehålla sig i det som varit — förlora sig i minnen eller älta ouppklarade saker — eller tänka framåt — genom att drömma eller planera.

För att träna sig i att vara närvarande i nuet fick lärarna på Beckombergaskolan en rad övningar som efter hand har utvecklats till verktyg att ta till i vardagen:

ANDNING. Andas och går igenom hur det känns. Börja med magen och går vidare upp i lungorna till näsan.
KÄNNA. Bli mer uppmärksam på dina tankar och känslor.
SMAKA. Hur smakar ett äpple egentligen?
LUKTA. Känn dofter.


— När jag blir stressad börjar jag ofta att älta saker. Nu tycker jag att jag lättare kan koncentrera mig på det som är viktigt och på det som jag kan påverka, annat kan jag släppa, säger Nahid Ayat."

Det här verkar fungera, och är något som jag vill ta till mig i min läkeprocess tillbaka till en hel människa. Vi får väl se vad som händer, jag vill nu beställa böckerna som visar vägen till ett lugnare inre liv, för att prova detta själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar