söndag 3 februari 2013

Lärarens kompetens är bra för att driva eget företag

Det har nu gått ett år sedan allt det där hände med hjärtat, engelskkursen och min insikt att det inte skulle bli någon med högskolekurs för att skaffa mig rätt behörighet att undervisa. När jag ser tillbaka, känns det som om allt det där som hände i början på 2012 skulle vara tre - fyra år sedan, inte ett enda år.

Det har hänt så oerhört mycket sedan dess! Det går inte ens att sammanfatta i ett inlägg.

Det jag kan säga är i alla fall att lärare är har en mycket god grund och är väl kompetenta till att bli egenföretagare. Det tror jag inte att många lärare förstår, men jag och min föregångare i Falun säger samma sak. Lärare har en mycket bra bakgrund för att driva företag.

En lärare driver ett mindre företag varje arbetsdag. Hon eller han ska planera sin verksamhet både på kort och lång sikt, är väl strukturerade, håller alltid många bollar i luften samtidigt och är van att ta ett helhetsansvar för verksamheten. Läraren är bra på att dokumentera, planera och följa upp arbetet. Läraren har god verbal förmåga, har lätt att förklara och visa kunderna sina varor, är trovärdig och ärlig i sitt arbete. För att allt material ska finnas till hands när det behövs, är läraren också van att beställa varor och hålla sin budget. Läraren är van att ställa fram material och övningar till eleverna, så att det blir överblickbart och lätt att hitta, samtidigt som hon eller han är vana att ställa undan materialet efter lektionens slut.

Det där är nog långt ifrån allt som en lärare är bra på, men när jag startade upp verksamheten i min butik, hade jag inga som helst problem med hur jag skulle möblera butiken, var varorna skulle stå eller hur de skulle presenteras för kunderna. Att detta kändes helt naturligt, måste ha berott på att jag inför varje läsår som klasslärare fick tänka till på möblering, på var materialet som skulle användas skulle placeras, på beställningar och planeringar. Som lärare har jag varit van att hålla mig till det avtalade och att alltid stå för det jag sagt och lovat.

Samtidigt har jag efter 27 år i barnens tjänst, vant mig vid att prata med alla typer är människor, kollegor, föräldrar, skolpersonal, överordnande och framför allt barnen med sitt ursprung ur alla samhällsklasser, religioner och etniska bakgrunder. Från storstadsfamiljer i Nacka till småstadsfamiljer i Borlänge, har jag lyckats pricka in alla samhällets nivåer. Jag har lärt mig att vi faktiskt är väldigt lika i grund och botten.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det enda som förbryllar mig är administrationen. Det här med bokföring, debet och kredit, bokslut, resultatredovisningar och likviditetsbudget, är helt nytt för mig.
Men det vore väl konstigt om allt i entreprenörvärlden skulle kännas naturligt och lätt för en avhoppad grundskollärare, så lätt ska det väl ändå inte vara. Men insikten om hur annorlunda världen ser ut genom lärarglasögonen, kontra egenföretagarglasögonen, är slående. Jag har faktiskt aldrig riktigt fattat hur viktigt det är att privatpersoner tar sitt ansvar och startar företag, där de då måste ta ansvar för sig själv och andra som anställda i bolaget, vilket enormt ansvar det är för dessa personer att driva sitt företag och vilken viktig del de egna företagarna är som del av ett fungerande samhälle. Det har jag aldrig tidigare fattat.

Lika viktigt som att barn får en bra skolgång eller att alla ska ha rätt till ett arbete. Alla är viktiga för att samhällshjulet ska snurra. Alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar