lördag 2 februari 2013

Ett politiskt beslut som ledde till ett personligt viktigt beslut

... det som jag vill säga med det som hände mig efter introduktionen på Högskolan för ett år sedan, är att politiska beslut på hög nivå, faktiskt kan leda till att de som måste leva efter beslutet, måste lämna sitt arbete så att de inte blir sjuka.

1) Jag undervisade i engelska i åk 5, men ansågs som obehörig, trots att jag har grundskollärarexamen i årskurs 1-7, samt flera påbyggnadskurser ovanpå det. Jag har totalt över fyra års heltidsstudier på högskola och universitet med pedagogisk inriktning.

2) Riksdagen beslutar att alla lärare som undervisar på grundskolan måste vara behöriga i alla ämnen de undervisar i. Denna fortbildning ska vara klar 2015.

3) Jag undervisade förra läsåret 2011-2012 i matte i åk 4-6, NO i åk 4-6, idrott i åk 3-6 samt engelska i åk 5. Sammanlagt blev det mycket som jag behövde läsa in för att fortsätta att undervisa på mellanstadiet. Min examen är inriktad emot svenska, SO och bild, där jag är fullt behörig att undervisa i upp till och med årskurs sju.

4) Detta innebar att jag skulle läsa in alla dessa ämnen på min fritid fram till och med 2015. Jag beslutade mig för att börja med engelskan, eftersom det ämnet ligger mig varmast om hjärtat.

Vilka arbetsgrupper skulle acceptera att all fortbildning sker på arbetstagarnas egna fria tid, efter långa arbetsdagar, efter ett fullgjort heltidsjobb?

5) Jag hittar en utbildning på närmaste högskola, kommer in, köper in litteraturen, och påbörjar kursen på kvartsfart. Engelsk grammatik, 7,5 högskolepoäng.

6) Min kropp säger ifrån och jag sjukskriver mig på grund av hjärtflimmer och hög puls. Jag inser att det jag har framför mig är omöjligt. Läkarna skriver ut östrogen och ber mig vara hemma några dagar för att få ner den höga hjärtfrekvensen.

7) Två månader senare säger jag upp min tjänst i grundskolan. Jag beslutar mig för att köpa en butik som är till salu, och jobba med min egna verksamhet i stället för att vara kommunalt anställd.

8) Jag går en Starta Eget-kurs under våren 2012 och påbörjar arbetat med att starta upp butiken.

9) Den första juni 2012 arbetar jag min sista dag som lärare i grundskolan.

10) Jag har besökt skolan en gång efter sommaren. Vid det tillfället drabbades jag av akut andnöd, hjärtklappning och magkramp. Efter tio minuter fick jag nog, och gick därifrån.

11) Jag kommer inte att återvända till den svenska grundskolan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar