fredag 15 juni 2012

På väg till en skrivarkurs i Skåne

Jag har väl berättat att jag har fått ett skrivarstipendium? Första veckan i augusti åker jag till Skåne för att under fem dagar få arbeta med mitt skrivande tillsammans med 14 andra lärare från hela Sverige. Jag sökte ett stipendium före jul från stiftelsen SAF, Stiftelsen för förvaltning av Sveriges allmäna folkskollärarförenings tillgångar, som jag till min glädje fick! Jag har aldrig fått ett stipendium tidigare, så det var väl dags, kan man tycka.

Resan till och från Skåne, mat, logi och lärarledd "undervisning" står på programmet. Vår "utbildare" heter Anders Sundelin, han är journalist och författare, och jag har den senaste månaden bollat idéer och tankar med honom vad gäller det jag ska uträtta under kursen. Det känns kul att ha fått kontakt med någon som under hela sitt liv har arbetat med det skrivna ordet, och dessutom gett ut en rad med intressanta böcker, bl.a. "Den magiska cirkeln - Hela historien om Salaligan", 2011.


Igår kväll skrev jag en synops. Jag har aldrig tidigare stött på ordet, det var alltså ett helt nytt begrepp för mig - men enligt Wikipedia står ordet för "kortfattad översikt (över berättelse). Inom litteraturvetenskap och andra litterära sammanhang används synopsiset som en sammanfattning av vad en berättelse handlar om, till exempel för en uppsats." Synopsis kommer från grekiskans syn och optik (samskådande).

Jag skulle med högst 1500 ord beskriva vad jag tänker få ut av kursen, mitt syfte med det jag ska skriva, och vad det så småningom ska resultera i. Jag gjorde en beskrivning på 989 ord (på ett ungefär) vad jag tänker mig att mitt skrivna arbete ska resultera i, en bok om att vara lärare och den resa som jag gjort under mitt liv som yrkesverksam lärare. Vi får väl se om jag får ihop en bok, nu har jag i alla fall ett synops och en inledning till boken. Det roliga var att det var så lätt att skriva, både synopsen och inledningen, att jag blev förskräckt över hur lätt jag har att formulera mina ord. Nu är jag verkligen på väg emot mitt stora mål i livet: Boken med stort B.

Jag väntar nu med spänning på vad Anders Sundelin har att säga om detta, jag hoppas att han stödjer min idé och min skrivteknik. Nu håller vi tummarna!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar