tisdag 17 april 2012

Skrivarlycka!

Jag är jätteglad. Jag har blivit uttagen till en skrivarkurs i Skåne i sommar, där 15 lärare från hela Sverige ska få idéer och tips om skrivande. Jag fick ett brev i fredags från min lärare, där han vill veta vad jag som kursdeltagare förväntar mig av kursen.

Svaret blev en kort sammanfattning av mina förväntningar, men också en kort sammanfattning av vem jag är som skribent och vad jag vill utveckla under skrivarkursen.

-------

Borlänge 2012-04-17

Hej Anders!

Roligt att du hör av dig och vill veta vad vi kursdeltagare vill få ut av kursen Lärare lär. Jag känner mig lycklig som är en av de få som är utvalda att delta på skrivarkursen i Skåne i sommar. Jag ser den som en chans att för en gångs skull få utveckla  mitt eget skrivande, inte som vi lärare brukar få göra, lära oss knep och trix för att lära andra hur de blir bättre skrivare. Inget ont om det, jag har lärt mig mycket av att läsa och begrunda bland annat Gunilla Molloys bok Reflekterande läsning och skrivning, Studentlitteratur, 1996, vilket är den bästa metodbok jag vet om att lyfta både sitt eget och elevernas skrivande. Har du inte läst den – gör det!

 Jag ser sommarkursen som en skrivarkurs för lärare, där vi i olika åldrar och ur olika stadier,  får möjlighet att under en veckas tid skriva och samtala om hur det faktiskt är att vara lärare. Eller kanske jag ska se kursen som en språngbräda för några få utvalda att berätta för allmänheten om yrkets alla möjligheter och svårigheter? Under kursens gång hoppas jag att vi kursdeltagare får möjlighet att både berätta och skriva utifrån vår egen mångåriga yrkeserfarenhet. Det känns som om kursen kan vara en bra chans att få ge utlopp, både muntligt och skriftligt, kring alla tankar vi bär inom oss.


Jag har själv funderat över hur jag skulle kunna utveckla mitt skrivande, så att jag så småningom ska kunna börja skriva en biografi om min lärargärning. Jag började kanske min lärarbana 1984, då jag vikarierade på dagis i Nacka? 1988 började jag i alla fall Grundskollärarlinjen på Högskolan Dalarna i Falun. 1994 var jag klar grundskollärare, och jag har sedan dess varit grundskolan trogen. Men jag har hela tiden tyckt att det saknas skönlitterära böcker om skolan och lärare, för de läsare som intresserar sig för skolan och dess utveckling de senaste tjugo åren.


Jag har skrivit i hela mitt liv. Först dagböcker och små tidningar, som jag försökte sälja till grannarna. Sedan blev det tonårsromaner och som tonåring visste jag att jag skulle bli journalist eller författare. Efter några år som vikarierande reporter på Borlänge Tidning, vände jag ryggen emot skrivandet. Det blev för mycket att jobba med skrivandet, då jag upptäckte att mitt eget författande dog ut. Det ville jag verkligen inte. Men sen kom mitt intresse med att arbeta med barn, och det intresset har bibehållts i nästan 30 år. Inte så illa!


Faktiskt så kommer den här kursen mycket lämpligt i livet! Jag har nämligen sagt upp mig från min tjänst som grundskollärare i Borlänge kommun, och kommer att sluta att arbeta som lärare den 31 maj.


Det kanske är därför som jag så starkt känner att jag vill skriva en biografi? Jag håller alltså på att avsluta lärarkapitlet i mitt liv, och därför vill jag kanske göra det med besked? Jag ser det som att kursen blir en chans att få påbörja något som ska bli en minnesdokumentation av 27 år i barnens tjänst. Man kan väl uttrycka det så att jag vill säga adjö till det yrke som jag mest älskat, men stundom avskytt.


Den första juni ska jag öppna en butik här i Borlänge som säljer konstnärsmaterial. Jag är själv en kreativ människa som har ett starkt behov att få uttrycka mig i ord eller bild. Att det blir en butik som säljer konstnärsmateriel beror på att jag också ritat och målat under hela mitt liv. Jag har målat akvarell sedan 1996, och har hunnit med två utställningar av mina alster 2010 och 2011. Det här känns som ett rätt steg i livet. Det är 15 år kvar tills jag fyller 65, och jag har alltid drömt om att ha något eget, en butik eller en rörelse där jag kan ägna mig åt min och andras konstformer och mitt eget skapande.  Nu är det alltså dags att genomföra mina drömmar.


Ja, där har du lite om min bakgrund och vad jag förväntar mig av kursen. Jag ska försöka att läsa något av det du har skrivit, så att jag lär mig lite om ditt skrivande och hur du uttrycker dig skriftligt. Vilken bok det blir av de tre som du har föreslagit i brevet får väl slumpen utvisa (vad biblioteket kan tänkas ha i sina hyllor). Du hör väl av dig igen innan kursen börjar?


Hälsningar,

Agneta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar